Kako da produzimo vek trajanja klime u automobilu ?

Neizostavan deo automobila proizvedenih u poslednjih 20 godina je klima. U zavisnosti od starosti automobila i paketa opreme koji poseduje, razlikujemo ručni i automatski klima uređaj. U zavisnosti od paketa opreme, automobil može imati dvozonsku, trozonsku ili četvorozonsku klimu. Glavna razlika je u tome što dvozonski klima uređaj omogućava različite klimatizacije za vozača i suvozača, dok trozonski i četvorozonski klima uređaji takođe omogućavaju putnicima na zadnjim sedištima da podešavaju temperaturu.

Klimatizacija u automobilu prestala je da bude luksuz i postala je neophodnost, posebno kada spoljna temperatura prelazi 30 stepeni. Vozači u vrućim kolima često postanu nervozni i žure da stignu do odredišta što je pre moguće, pa se često prave greške tokom vožnje. Posebno je važno da je vožnja udobna i sigurna na dužim putovanjima, posebno kada su u automobilu deca.

Mnogi, u stvari, ne koriste potpuno pravilno klima uređaj u automobilu, što može stvoriti dodatne troškove zbog sve češće potrebe za punjenjem i održavanjem klima uređaja ili čak popravkom. Donosimo 4 saveta koji će vam pomoći da efikasnije koristite klimu, posebno leti, kada je vožnja bez klima uređaja nezamisliva.

1. ZAŠTITA OD SUNCA AUTOMOBILA

Za najudobniju temperaturu u kabini automobila, prvo je potrebno zaštititi automobil od direktnog sunca dok je još na parkingu uz pomoć zaštitnih folija i prekrivača. Ovo je veoma važno ako se nalazite na obali gde temperatura u vozilu ostavljenom na suncu nekoliko sati može biti i preko 60 stepeni. Na ovaj način ćete sprečiti zagrevanje vazduha u kabini i brže ćete ohladiti unutrašnjost automobila nakon uključivanja klima uređaja.

2. PRAVILNA UPOTREBA KLIME U VOZNJI

Predlog je da se uključi recirkulacija vazduha u kabini jer klima uređaj lakše hladi vazduh koji se delimično hladi. Usmerite protok vazduha prema stopalima i vetrobranu kako biste izbegli direktan udarac hladnog vazduha u lice koji bi mogao da naruši vaše zdravlje i izazove respiratorne probleme. Veoma je važno podesiti temperaturu tako da bude 6-7 stepeni niža nego spolja, kako vaše telo ne bi pretrpelo šok nakon izlaska iz vozila. Sasvim je dovoljno da vam vožnja bude udobna i nema potrebe da preterujete sa hlađenjem. Ako insistirate na većoj temperaturnoj razlici, obavezno isključite klima uređaj 15 minuta pre dolaska na odredište i uključite ventilaciju kako biste izbegli temperaturni udar. Na ovaj način će se temperatura postepeno izjednačiti i vaše telo će lakše podneti spoljnu temperaturu.

3. ČIŠĆENJE I DEZINFEKCIJA SISTEMA KLIMA

Tokom rada klima uređaja u isparivaču se stvara vlaga koja izuzetno pogoduje razvoju različitih bakterija i mikroorganizama koji mogu biti štetni po vaše zdravlje. Direktna posledica udisanja ovog vazduha može biti: iritacija očiju i disajnih organa, neprijatni mirisi tokom rada na klimi, alergijske reakcije. Isključivanje klima uređaja 5 minuta pre kraja vožnje i pojačavanje ventilacije osušiće isparivač i značajno usporiti rast bakterija. Ako osetite neprijatan miris tokom rada, najverovatnije je to posledica nagomilanih bakterija, pa morate dezinfikovati klima uređaj u servisnom centru. U zavisnosti od učestalosti korišćenja klima uređaja, preporučuje se dezinfekcija klime jednom ili dva puta godišnje. Poželjno je obaviti tretman u slučaju da osetite neprijatan miris pri uključivanju klima uređaja. Preporučuje se da prilikom kupovine polovnog automobila dezinfikujete ventilacioni sistem.

4. REDOVNO ODRŽAVANJE KLIME

Uz pravilnu upotrebu i redovno servisiranje, klima uređaj treba da služi koliko i sam automobil. Da bi sistem za klimatizaciju vašeg automobila uvek bio u dobrom stanju, potrebno ga je pre svega redovno održavati. To znači da se redovna kontrola i čišćenje sistema, zamena filtera i provera količine gasa vrše jednom godišnje. Pravilan sistem osnovni je preduslov za efikasan rad klime, a samim tim i uštede pri dopunjavanju ili zameni.

Kvarovi i popravke klime kod automobila

Najčešći kvar klima uređaja kod automobila je curenje freona. Kod ovog kvara mora prvo da se ustanovi gde curi freon iz sistema. Kvar se ustanovljava tako što se u sistem sipa jedna vrsta boje koja pokaže gde curi freon. Kada se ustanovi deo se zameni novim ili polovnim. Najskuplji kvar je kada se pokvari kompresor klime. Da se zameni novim je skupo, početne cene idu od 400 evra pa na gore, zavisi od marke automobila, dok je zamena polovnim dosta jeftinija. Polovni kompresor klime može da se pronađe na raznim tzv. auto otpadima. Polovni bmw delovi, polovni toyota delovi, vw delovi, opel delovi itd. mogu se pronaći na auto otpadima koji su specijalizovani za tu marku ili uopšteno nisu specijalizovani za jednu vrstu automobila nego imaju više vrsta automobila. Tu dolazimo do druge polemike da li je bolji nov deo lošijeg kvaliteta ili polovan ali original, ali to sami presudite.