Koje stvari treba znati pre otvaranja firme?


Iako otvaranje firme više nije tako veliki i naizgled zastrašujući poduhvat, nije ni mala stvar upustiti se u vode privatnog biznisa. Zato je, pored svih lako dostupnih informacija koje svakodnevno možemo naći preko interneta ili televizora, bitno imati uz sebe i stručnjaka koji će sagledati sve aspekte i povoljne i nepovoljne, i koji će vam dati prave i korisne savete i smernice na tom putu poslovanja. Biće vam potrebna sva podrška i pri samoj odluci da postanete svoj gazda što, priznaćete, nije mala stvar. Ali, ima i drugih velikih stvari koje su bitne za otvaranje firme.


Ime/naziv firme


Jedna od najvažnijih stavki u poslovanju i pri samoj registraciji jeste naziv vaše firme. Ovde se mora voditi računa o propisanim pravilima APR-a, da ne bi bilo poklapanja sa imenima drugih firmi što bi značilo da bi vaša u tom slučaju bila odbijena. Moraju se poštovati propisana pravila, vezana za jezik i pismo (ćirilica i latinica) kojim će biti napisan naziv firme, kao i o brojevima koji se mogu naći u nazivu i propisi ih dozvoljavaju. Dosta računa treba da se povede i o samom smislu naziva i sličnosti sa nazivima drugih firmi. Isto tako je bitno da naziv bude zvučan, da samo ime privuče potrošača, ili ako je u pitanju ugostiteljski objekat, naziv treba da privuče turiste – obično vlasnici u tom slučaju odlučuju da je naziv povezan sa mestom gde se objekat nalazi. Ime prodaje proizvod – ovo zavisi od toga čime se firma bavi, ne mora da bude svaki put, ali u dosta slucajeva je i te kako tačno. Zato je naziv odnosno ime jako bitna stavka kako za otvaranje firme, tako i za dalje poslovanje.


Šifra delatnosti vaše firme


Šifra delatnosti predstavlja najprimarniju delatnost kojom se bavi vaša firma. Glavna, dominantna, vodeća, najbitnija, to je delatnost pomoću koje vaša firma stiče najviše profita. Postoje i sporedne delatnosti (ukoliko firma nije zakonski ograničena) koje firma može koristiti za sporedne poslove kao pravno lice. Ove šifre su bitne jer se njihovim praćenjem vodi evidencija prometa, a u slučaju da sporedne delatnosti donose više profita, mora se prijaviti nadležnim organima i izmeniti osnivački akt.
Osnivački akt je pravni dokument, koji ste imali već na samom otvaranju firme – on se donosi u formi ugorora ili odluke, zavisno od toga koliko firma ima osnivača. Reč je o aktu kojim se uređuju sva bitna pitanja vezana za poslovanje vaše firme.

Važnost adrese firme


Poslovno sedište firme, odnosno adresa je jako bitna informacija koja se prilaže u registracionoj prijavi, prilikom registrovanja firme. Pošto u našem zakonu nije određeno da se dostavi dokaz o tačnosti adrese, može doći do zloupotrebe. Neko može iskoristiti adresu naše firme, kako ne bi plaćao dažbine za objekte na drugoj adresi. Zato je veoma važno da povedemo računa pri samoj registraciji.
Ukoliko firma obavlja više delatnosti, na različitim mestima, pogotovo u različitim gradovima, obavezno je registrovati ogranak firme i njegovu novu adresu. U novije vreme moguće je imati i virtuelnu kancelariju, ali i tada je bitno prijaviti adresu, kao i email adresu preko koje primamo elektronsku poštu. Ovaj savremeni oblik poslovanja nam u poslednje vreme izgleda svima više odgovara.