Ponekad nam se neke oblasti u životu učine kao jako teške za razumevanje i ukoliko nemamo pravu osobu da nam objasni, onda smo u još većem problemu. Neke stvari su teške i da se nauče u školi, a neko znanje jednostavno i potisnemo, ako smo ga ikada imali. Kada odrastete i osamostalite se sve ćete se više susretati sa pojmovima koji su teški za razumevanje, pa tako i sa pojmom releja. Nećete imati koga da pitate, pa ćete se okrenuti internetu. I eto, tako vas je vaše malo istraživanje dovelo baš tu gde treba. Donosimo vam najjednostavnije rešenje pojma releja i upotrebu.
ŠTA SU ZAPRAVO RELEJI?
Releji se obično nalaze u elektrinim instalacijama. Uloga releja je zaista ogromna i tiče se pre svega bezbednosti. Dakle, releji imaju ulogu da štite sve elemente oko sebe od različitih strujih udara i bilo kakvih drugih kvarova, koji mogu biti prouzrokovani radom nekih sistema. Postoji razlika između releja i kontaktora. Releji se koriste u slučaju kada je slabija struja, dok se kontaktori koriste kada je struja mnogo jača.
KAKO FUNKCIONIŠU RELEJI?
Objasnićemo vam i na prostom primeru kako releji zapravo funkcionišu. Naime, kada želite da uključite motor bilo kog uređaja, vi ćete imati dugme za startovanje, nazovimo ga kontroler. Kontroler treba da pokrene ostali energetski deo. Međutim, između kontrolora i tog ostalog dela nalazi se relej. I on zapravo kontroliše sve. Ukoliko ne bi postojao relej vrlo lako bi nakon uključivanja moglo da dođe do kratkoj spoja i da strada neki uređaj. Ovde je sve jasno i precizno regulisano, tako da relej nikada ne dolazi u kontakt sa strujom i sami kontrolor je uvek zaštićen. Nikome nije u interesu da se pokvari kontroler i zato je on daleko zaštićen. Pre svega zato što je cena releja mnogo niža od cene kontrolera, a svakako je jednostavnije zameniti sam relej, neko kompletan energetski deo.
PODELA RELEJA
Jedina podela koja će vam verovatno zanimati jeste podela releja po funkciji. Tako imamo one releje koji se koriste za opštu upotrebu i tu spadaju automobilski releji, frekventni, strujni, indukcioni, telefonski, strujno-naponski, telegrafski i ostali. Releji na primer služe za svetla, tačnije farove automobila, oni ih napajaju. Takođe, služe i za regulaciju ostalih električnih sklopova na automobilu. Dakle, jako su važan faktor na svakom automobulu.
PREDNOSTI RELEJA
Prilagodljivost različitim naponima je jedna od ključnih prednosti releja. Oni mogu da rade i na različitim temepraturama, na primer mogu da rade na temperaturu od čak -40 pa sve do +80 stepeni. Jednostavnost i lakoća održavanja su takođe jedna od prednosti releja.
MANE RELEJA
Naravno, kao i sve, tako i releji imaju svoje mane, međutim to nije presudno za njihov izbor. Naime, relejima je potrebno mnogo prostora. Još jedna od mana koju povezujemo sa relejima jesu šumovi i oni se najčešće javljaju prilikom reagovanja. Ono što je takođe specifično, a u vezi sa relejima jeste to što je njihova brzna ograničena, a zavisi naravno od vrste releja. Ono što vam je možda najviše neće dopasti jeste činjenica da su releji vrlo osetljivi i to obično kada se radi o nekakvoj vrsti pljavštine i naravno osetljivi su jako na prašinu.